sobota 22. října 2016

Já a moderní technologie


 


Přiznám se, že co se týká moderních technologií, jsem na tom dost mizerně.
S troškou nadsázky tvrdím, že na počítači umím pouze utřít prach, ale upřímně,
zase tak daleko od pravdy nejsem. Za nejdůležitější parametr na svém noťásku považuji to, že je červený. Kolegové na škole, kde momentálně působím, se sice mile usmívají, jakože to chápou, jenže - jsou to ‚ajťáci‘, takže pravda je taková, že nemůžou pochopit, že já nemůžu pochopit …. .

Tak třeba fecebook. Používám ho jen díky svému synovi, který mi pomohl s jeho zřízením a naučil mě ty „základy“, zbytek se učím formou pokus – omyl. Nedej Bože, když se facebook rozhodne něco vylepšit, např. přesunout seznam přátel, kteří jsou právě on-line, na druhou stranu, nebo podobné zlepšováky. To jsem ztracená. A když jsem ztracená, volám Plzeň (viz. níže). Občas se mi také stane, že někomu pošlu zprávu, která mu nepatří. Reakce pak bývají dost vtipné. Nedávno jsem psala synovi, že už je konec měsíce a měl by zaplatit nájem za svůj byt. Okamžitě mi přišla odpověď od kamarádky: „Prachy posílám obratem, kdy se můžu nastěhovat? PS. Klidně mi říkej i miláčku.“  Nebo jsem psala kamarádce, že tedy může přijet, že se na ní už těším a odeslala jsem to známému, který má stejné počáteční písmeno křestního jména. No, on se taky těšil. 

Pokud už si opravdu nevím rady, volám přítelkyni Kristině do Plzně, jako např. onehdy, když jsem nutně potřebovala zablokovat jakéhosi otrapu, který mi stále psal a chtěl po mně fotku. Vůbec jsem netušila, jak se ho zbavit a tak nezbylo nic jiného, než  - ano, volat Plzeň.  Moje přítelkyně je jediná, která má se mnou ještě trpělivost, synové už to vzdali, o manželovi ani nemluvím.
Dost podobné to bylo se zakládáním tohoto blogu, ale o to je téma na celé písmenkování.

Co nemám ráda ještě víc než počítač, je mobil. Vysloveně ho nenávidím.
Přibližně před rokem jsem byla nucená, pořídit si nový telefon. Ten, který jsem dosud měla, se už nevyrábí, a tak nezbylo nic jiného, než si koupit jiný. (Fakt vopruz!) V rámci zachování svého manželství, jsem do obchodu místo manžela vzala opět – jak jinak - kamarádku. Ne tu z Plzně, jinou. Ona vybrala typ, já barvu. Nejdůležitější je, aby uměl telefonovat, poslat sms a aby byl hezký – to je jasné. A tak mám ‚chytrý telefon‘.

Můj syn byl nadšený. „Teda mami, konečně máš pěknej mobil“. Mě se tak moc nelíbí, ale vylepšilo to růžové pouzdro. Dominik se ihned chopil příležitosti mě v těch moderních technologiích zase někam posunout a nainstaloval mi facebook i do mobilu. A taky Messenger. „Na co?“ ptám se. „Vždyť já s tím budu jen telefonovat.“
Chvilku sice trvalo, než jsem tomu ‚přišla na chuť‘, ale znáte to …. Když už to tam člověk má ….

No, a když už ho mám, tak si do mého mobilu nejmladší syn nainstaloval různé hry. Třeba Poua.
Malá příšerka ve tvaru brambory, o kterou se pořád musí někdo starat jako o mimino a běda, jak jí zanedbá. To se mi pak, třeba na poště, z kabelky ozývají výhrůžné skřeky „Mňáááá!“
Úspěšná jsem zatím jen v lovu Pokémonů. Ty mi do mobilu prostě nesmí.

„Nemůžu se ti vůbec dovolat, jsi pořád nedostupná“ stěžují si čím dál častěji moji přátelé i rodina. Nechápu, mobil leží vedle mě, je zapnutý, nikomu nevolám, dokonce ani nepíšu, signál tady je. Nemůžu být nedostupná! Začaly mi ale chodit zvláštní sms: „Zmeškané/Missed ……..SMS zdarma zaslal Váš operátor.“
Velmi si vážím toho, že o mě můj operátor tak pečuje a často mi píše, ale já bych uvítala, kdyby mi místo dopisování raději zařídil, aby se mi lidé dovolali.  Můj chytrý telefon sice umí ledacos, ale očividně vůbec neumí telefonovat. Asi zase tak chytrý nebude.

Samostatnou kapitolou je pak psaní zpráv. Telefon si sám od sebe píše, co chce a když ještě náhodou nemám na očích brýle, a nevidím tak, CO vlastně ve skutečnosti píše, dokáže vyplodit neskutečné perly. Tak např: máš ho tam, místo máš to tam (myšleno email), vyhul ho (vybal ho - týkalo se dárku), je hovno (je hodná)…..
V tom, ale nejsem naštěstí sama. Nedávno mi psala bývalá kolegyně, že se necítí zrovna dobře, vzala si Paralen a jde si vyfotit bacily. Bylo mi velmi líto, že je nemocná, ale nedalo mi to, a poprosila jsem o fotografii jejích bacilů.

Asi před měsícem mě Kristina donutila nainstalovat takový ten telefonek v zeleném kolečku. Dlouho, vlastně celý rok, jsem to odmítala s tím, že Messenger mi bohatě stačí, ale nakonec, nevím proč, jsem podlehla. Asi proto, že jí mám ráda a chtěla jsem jí udělat radost, když má se mnou tu neskutečnou trpělivost.
Poslala mi jakýsi odkaz se vzkazem „stáhni si to“. Vtipné, že? Naběhla jsem tedy do své třídy, která je plná budoucích IT odborníků a s (trapnou) otázkou „Umíte to?“, jsem před ně položila svůj telefon.
Hurá, tak už tedy mám ten WhatsApp. Po týdnu jsem zjistila, že si v něm nemusím psát jen s Kristinou, ale se všemi, které mám v telefonním seznamu a kteří také mají zelený telefonek.

„K dispozici,“ čtu u jména známého. To mě nadchlo. Musíte uznat, že takovou výzvu nelze přejít bez povšimnutí a tak jsem mu napsala, že jsem opravdu šťastná, že je mi k dispozici. Byl překvapen. Prý vůbec netušil, že je k dispozici,  napsalo se to tam samo. No jasně, samo, tomu tak věřím. Hrabu se v tom už týden, takže se mohu považovat téměř za odborníka a vím, že samo ne. (Firma „SAMO SE TO“ ve skutečnosti neexistuje.)
Mé nadšení, se ale znásobilo. Očividně je nás víc, kdo má problém s moderními
technologiemi.


„Mamí, puč mi mobil, já bych chtěl taky lovit Pokémony.“ 
Uáááá!!!



Žádné komentáře:

Okomentovat