Nerudovská otázka. Je to problém, když nevíte, kam se starým slamníkem, že?
V dnešním smutném 'vánočním' příběhu , který by se mohl odehrávat v nějaké anonymní škole, kterou nikdo z nás neznáme, se ale nejedná o slamník.
Jenže, čistě hypoteticky, mohlo by se stát...
Jenže, čistě hypoteticky, mohlo by se stát...
„Nemáš
normální dítě, nepatří na běžnou základní školu! Bejt tebou chodím kanálama.“
Sedím
v ředitelně ZŠ a z úst zástupkyně ředitele poslouchám slova, která mi
ženou slzy do očí. Slova, která jsou adresována mně a mému dítěti. V místnosti je
tolik lidí, vedení školy, třídní učitelka, výchovná poradkyně, preventistka,
školní psycholog, vlastně moji kolegové …… Marně čekám na slova zastání, marně
čekám na alespoň náznak pochopení.
Oni
mají jasno. Jsem špatná máma, nemám normální dítě. Porodila jsem dítě
s diagnózou ADHD, jsem vinna.
Přestávám
vnímat, propadám se kamsi …….
Kdo
jsou, že můžou soudit, jaká já jsem máma? Šli se mnou alespoň kousek cesty?
Vědí, co všecko máme za sebou? Kolik vyšetření, rozhovorů, terapií, cestování,
beznaděje … slz…? Nemají nejmenší tušení,
ale domáhají se trestu.
Trestu
za to, že mé dítě je jiné. Empatii a lidskosti na vysokých školách bohužel
neučí.
„PROČ?“
ptám se nahlas. „Proč můj syn pokopal svojí paní asistentku? Co je příčinou, co
tomu předcházelo?“
Romské
spolužačce shodil penál. Asistentka mu chtěla pomoci penál sebrat a on jí
napadl. Sedmiletý kluk? Vždyť proto má asistentku, aby právě podobným situacím předcházela,
případně zabránila, letí mi hlavou, možná jsem to řekla i nahlas, už nevím. „Dobře, to určitě neměl dělat, ale proč shodil
ten penál? Co bylo impulsem, příčinou?“
„Nemám
čas tady pátrat po nějakém impulsu a příčině, tohle si on prostě nesmí dovolit!
Je agresivní a nepatří na běžnou základní školu!“ Dostane se mi odpovědi od
zástupkyně, když svůj dotaz na příčinu afektu mého syna zopakuji již po
několikáté.
„Pak
s tím ale nemůžu nic udělat a zamezit případnému dalšímu ataku, když
neznám příčinu. Víte-li alespoň něco málo o ADHD a přidružených poruchách, jako
je např. opoziční vzdor, pak vám musí být jasné, že příčina je to první, co
musíme zjistit. Mohl být unavený, mohlo ho něco rozčílit, někdo se mu třeba
posmíval, nebo mu také někdo něco shodil, nevím. Někdy je velmi těžké
vypozorovat spouštěč, ale teď musíme zjistit, kde je problém,“ snažím se z posledních
sil vysvětlit důležitost pátrání po příčině ataku speciálním pedagogům,
psycholožce a odborným pedagogickým pracovníkům.
„Nepřemýšlela
jste o SVP?“ Pronese svůj dotaz školní psycholožka. Když se z toho nesmyslného dotazu vzpamatuji, odpovídám, že nepřemýšlela, protože můj syn do SVP
nepatří. Je mu 7 let, je v 1. třídě, má ADHD a podezření na Aspergerův
syndrom. „Mohl by jít do Speciální
školy,“ vysloví další ze svých ‚odborných‘ návrhů a já nevěřím vlastním uším, neboť
můj syn nemá snížený intelekt, spíše právě naopak.
„Za
takové chování ho můžeme vyloučit ze školy“ konečně promluví pan ředitel.
Opravdu?
Tak to si budu muset ověřit, pochybuji v duchu o této informaci. Ale teď už
nemám sílu, nemám sílu reagovat, odpovídat, vnímat. Mé vysvětlování, mé prosby
o pochopení, mé snahy o to, podívat se na věc i očima dítěte s ADHD, ….. vše je zbytečné, cítím se vyčerpaná. Kdyby byl
povolen trest smrti, už bychom stáli na hranici, napadá mě. Vzdávám to, alespoň
pro tento okamžik. Nechám se ‚kamenovat‘ a čekám, až mě ‚propustí‘.
„Kde
je vlastně Štěpova asistentka, proč není tomuto jednání přítomna?“ ptám se
ještě. „Ta si musela vzít dovolenou, byla u lékaře a má na nohách velké
modřiny“ dostává se mi, pro mě trošku zvláštní, odpovědi.
V hlavě
se mi točí kolečka na plné obrátky, mám tisíce otázek …. Co teď? Co je nejlepší řešení? Co se dělá
v takové situaci? Kam se mám obrátit? Kdo mi poradí, pomůže? Co bude
s mým dítětem? Co bude s námi ….. ?
Psychický
nátlak v ředitelně byl tak silný, že místnost opouštím s vědomím, že
jsem matkou přinejmenším lidské zrůdy, vyvrhele lidstva a že asi brzy omdlím. To
ale nemůžu, do konce pracovní doby je ještě několik hodin a pak ….
„Jsi
na něj moc měkká, měla bys ho občas seřezat“, přichází další nášup, tentokrát už
v mém kabinetě, od třídní učitelky, speciální pedagožky. Nevím proč, ale v
hlavě mi náhle naskočil citát pana Wericha: „Pánové a dámy, s blbejma
nikdy nediskutujte. Jednak je to ztráta času, a jednak jim tím prokazujete
laskavost, že je berete na vědomí.“
Paní
učitelka o poruchách chování neví vůbec nic, to je mi jasné. „Seřezat takové
dítě, je kontraproduktivní. Ukazovat mu, že problémy se řeší násilím a agresí, je nevýchovné, obzvlášť u dítěte s jeho diagnózou“, snažím se ještě naposledy
o vysvětlení, i když vím, že zbytečně. Ano, pane Werichu, JE to ztráta času.
Krizová
situace, psychiatrička nás přijímá ihned. Po dlouhém jednání jsme se shodly, že
nejlepším řešením bude hospitalizace v nemocnici. Žádné SVP, ani jiný
výchovný ústav prý nepřipadá v úvahu. Láme mi to srdce, ale nezbývá, než
souhlasit, v dané situaci je to nejlepší řešení. Alespoň se vyloučí, nebo
potvrdí dlouhodobé podezření na AS. Paní doktorka nedoporučuje, aby se Štěpán v této
situaci do školy vracel, nechává nás tedy doma.
Čas
využívám k hledání vhodného psychiatrického oddělení. Jako první mě napadají
Bohnice. Nedávno jsem byla na konferenci o ADHD, kde přednášel i primář
Dětského oddělení v Bohnicích. Jeho přednáška se mi velmi líbila, Štěpa by
byl tedy v dobrých rukách. „Bohužel, my se tady specializujeme na
teenagery, takže umístit tak malé dítě k nám nedoporučuji“, odmítá mě záhy
pan primář. Dobře, nevzdávám se, hledám dál. Další pražská nemocnice: „Bere
léky?“ „Ano, bere,“ vyjmenuji seznam léků, které užívá. „ A proč bere tohle,
proč nebere tamto?“ „No, to já nevím, nejsem psychiatr, jsem matka.“ „Tak my mu
je tady vysadíme, bude mít vojnu, oni se ti kluci tady srovnaj.“ Aha, tak si
tam rovnejte jiné kluky, mého ne.
Hledám
dál. „My jsme plní, nemáme volná místa.“
Cítím
se jako v pekle a poprvé ve svém životě jsem schopná pochopit lidi, kteří
si sednou na koleje. Přesně vím, jak se asi cítí. Naštěstí nepatřím k těm,
kdo se jen tak vzdává a to i přesto, že situace, ve které se nacházíme se mi
zdá být momentálně neřešitelná. Škola Štěpu nechce, jejich jednání bylo
ponižující a urážlivé, pomoc tedy čekat nemohu, spíše naopak. Vhodnou nemocnici
najít zatím nemůžu, radu mi nikdo neposkytne, v PPP poradit také neumí. Jak
se žije v takové situaci? Kam s ním?
Už
týden jsem nejedla, nespala, celé noci brečím manželovi na rameno. Ani on si
neví rady.
„Ano,
my bychom ho přijmout mohli, ale až po Vánocích, pokud chcete čekat,“ dostává
se mi konečně kladné a milé odpovědi, když se dovolám do FN v Motole.
Pocity,
které se ve mně mísí, jsou koktejlem radosti z toho, že jsem konečně
uspěla a smutkem z toho, že můj malý syn bude muset na několik týdnů do
nemocnice, kde bude sám, bez nás. Z mého pohledu naprosto zbytečně, ale
škola na tom trvá.
Prožíváme
nejsmutnější Vánoce, kdy naše radost a pocity štěstí jsou pouhou přetvářkou.
Maskou, kterou jsme si nasadili, abychom nepokazili svátky rodině a hlavně
Štěpánkovi.
Začíná
příprava na Štěpův pobyt někde …. Někde, kde nebude máma, táta, bráškové,
babička …… Někde, kde jsou jen cizí lidé v lékařských stejnokrojích, cizí
děti, cizí postel, žádná láska, žádné mazlení.
Štěpánek to nechápe, vůbec nerozumí tomu, PROČ musí odjet z domova,
proč nemůže bydlet pořád s námi.
V autě je napětí, které by se opravdu dalo
krájet. Štěpánek se ke mně tiskne, sedím s ním vzadu, abychom si užili
poslední společné chvilky, na dlouhou dobu. „Maminko, vrátíme se, já chci jet
domů, nechci tam,“ prolomí hrobové ticho Štěpa.
Proč
je nemocnice pro děti tak ponurá? Proč mám při pohledu na šedivou budovu ještě
stísněnější pocit, než dosud? Čas se tady zastavil v padesátých letech
minulého století. Tady mám nechat své malé dítě?
Štěpa
odevzdaně sedí na posteli, která mu byla přidělena a mlčí. Když opustíme pokoj,
vyběhne za námi. „Tati,“ řekne potichu, další slovíčka mu očividně zůstala viset
v krku, nemůže mluvit. Ještě chvilku, ještě chvilku, než mu zmizím
z dohledu, pak se mi podlomí kolena a uvolní se mé dosud zadržované emoce.
Propukám v hysterický pláč, manžel chytá moje padající tělo. Tohle škole
nikdy neodpustím. Určitě se všecko dalo řešit jinak, stačilo chtít. To, co se
ve skutečnosti ve třídě stalo, se už nikdy nedozvíme. Štěpánek ví, že udělal
něco špatně, ale neví si s tím dost dobře rady. Na dotazy odpovídá „já nevím,“
nebo „já si nepamatuji“. A škola, ta nám pravdu neřekne.
Štěpánek nakonec strávil v Motole čtyři týdny. Při jeho propouštění nám ošetřující lékařka řekla, že vlastně neví, proč jsme jim ho tam dali, že jeho problémy se při dobrém pedagogickém vedení dají velmi snadno řešit.
Paní učitelce se čtyři týdny zdály málo, má prý zjištěno, že tam měl být déle. Velmi si vážíme její přejícnosti, ale my jsme skromnější, čtyři týdny nám opravdu stačily.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS: Je až děsivé, jak jednoduché by mohlo být, zasáhnout do osudu jednoho dítěte, jedné rodiny, a ze dne na den jim převrátit jejich životy vzhůru nohama, nemyslíte?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS: Je až děsivé, jak jednoduché by mohlo být, zasáhnout do osudu jednoho dítěte, jedné rodiny, a ze dne na den jim převrátit jejich životy vzhůru nohama, nemyslíte?
Dobrý den, Váš blog mě velice zaujal a snad mi prominete otázku drobet na tělo. V sekci o mně píšete, že pendlujete mezi Prahou a Štětím, jinde zase o stěhování do Prahy. Ráda bych se tedy zeptala zda je možné nějak zjistit, které škole se raději vyhnout, počítám, že se jedná o některou Štětskou, sama mám jisté komplikace a ráda bych se tak trochu ujistila, že se nemýlím ve svém úsudku. Předem děkuji za odpověď.
OdpovědětVymazatDobrý den,
Vymazatjsem moc ráda, že se Vám můj blog líbí, děkuji.
Ano, byly jsme nuceni opustit náš domov a najít školu, která rozumí dětem s ADHD a přidruženými poruchami. Myslím, že se nám to podařilo a tohoto kroku nelitujeme, i když přiznávám, že "kočovný" život je pro nás trošku náročný.
Vzhledem k tomu, že veškeré mé příspěvky, které se týkají ADHD a školy nechávám kontrolovat právním zástupcem a novinářkou, abych měla jistotu, že jsou právně v pořádku, nemohu jmenovat konkrétní školu ani město, ve kterém se škola nachází. Doufám, že můj důvod pochopíte a velmi děkuji. V nejbližší době budete mít ale příležitost si náš příběh přečíst v týdeníku Respekt a já doufám, že i konkrétní škola bude mít prostor se vyjádřit.
Přeji Vám hodně štěstí při řešení Vašich problémů.
Blanka
Milá paní Danešová, neměla jsem možnost Vás příliš poznat, nicméně přesto jsme se setkali. Prošla jsem pár Vašich příspěvků na blogu, sama jsem autorkou několika blogů. Nicméně k podstatě věci. Víte, v žádném případě se nechci zastávat svých bývalých kolegyň a kolegů - ne snad proto, že by za to nestáli nebo že bych si jich nevážila. Ale především proto, že jsem u žádné situace se Štěpánkem nebyla - a já se snažím obecně situace nehodnotit, spíš jen pozorovat a už vůbec s nedělám závěry, nebyla-li jsem přítomna. Co z Vašeho blog velmi vnímám (a Vy možná tolik nevidíte) a co vnímám díky své poměrně dlouhé zkušenosti ze školství, je právě problém, který si většina zákonodárců a těch, kteří rozhodují o školství neuvědomuje. Naše školství je slušně řečeno v háji. Vláda a páni a paní zodpovědní se snaží řešit problémy z prostředka aniž by pátrali po příčinách. Ve školách, včetně těch vysokých, se učí kvanta informací, ale do praxe mají daleko. Naše školy nejsou připravené na "jiné" děti. Naše společnost obecně nemá ráda jakoukoliv jinakost, jakékoliv vybočování z davu - ať už pozitivní, tak negativní. A jak se zdá, zřejmě ani lékařská společnost není dostatečně připravena na práci a podporu rodičů s dětmi s psychiatrickou diagnózou. Víte, i když rozumím, že z Vašeho pohledu je to zcela jiné - věřím, že bývalé kolegyně i kolegové udělali, co bylo v jejich silách a možnostech. Vím, že ty scény pro Vás jako pro matku musely být strašlivé. Ale zároveň vím, jak neuvěřitelně náročné je být učitelkou ve třídě se 27 dětmi, kde mnoho z nich má různé více či méně vážné poruchy, speciální požadavky. Vím, jaké to je učit ve společnosti, kde učitelská profese ztratila jakoukoliv prestiž, kde rodiče řvou na učitele takové nadávky, že mnozí z nás je nikdy neslyšeli. A řvou je jen proto, že jejich miláček nedostal takový servis jako doma - rozumějte, veškerý, kdy rodičům leze po hlavě. Nemluvím zde o Vás a Vašem synovi. Snažím se jen vidět situaci z obou stran - i když rozumí, chápu a soucítím s Vámi. Je mnoho věcí, které by se ve školství nemělo dít. Nicméně - bohužel nátlak jak na děti, tak i na učitele je obrovský! Chápu Vaši bolest a upřímně mě to mrzí. Nicméně - zároveň si také myslím, že naši bývalí kolegové a kolegyně se nyní zdají jako nelidské, sprosté saně. A to nejsou. Já jsem s nimi pracovala 7 let. Neříkám, že nemohlo a nedošlo k nějakému pochybení... Ale ani nemůžu souhlasit s tím, že by to byli pomalu vyslanci pekla, jak z Vašeho vyprávění vycházejí.
OdpovědětVymazatZ celého srdce Vám přeji vše dobré a doufám a věřím, že se Štěpánkem najdete vhodné a podpůrné místo pro vzdělávání. Hodně sil! Lenka
Dobrý den Lenko,
OdpovědětVymazatmáte pravdu, na 'jiné' děti naše školství rozhodně zatím připraveno není. Nehodnotila bych to ale obecně, jsou i výjimky. Vidím teď, jak to funguje ve dvou jiných školách, jak v té Štěpánkově, tak v té mé. Tolik hendikepovaných dětí v jedné běžné škole, ve třídě cca 20 dětí, z toho 3 s ADHD jedno s AS, v každé třídě asistent, někde i dva, když je potřeba. Neslyším, že by si zde někdo stěžoval na děti, ať jsou jakékoliv. Jak to, že tady to funguje?
Děkuji Vám za Váš názor, vážím si ho.
Blanka