sobota 10. listopadu 2018

Do IKEI i přes zákaz


„Nezajedeme dnes do IKEI, podívat se po nějaké té pohovce?“ vyslovím při snídani dotaz a snažím se, aby zněl co možná nejvíc ledabyle. Můj protějšek okamžitě pochopí a léta praxe mu napovídají, že v úvahu připadá pouze jediná odpověď.


Rychle sklidím ze stolu, kafe si může dát v Ikee. „Dneska řídíš ty, mě nějak bolí hlava,“ upozorňuje mě manžel, když si obouvá boty. „Nééé, mě se nechce. Na Zličín je taková blbá cesta,“ protestuji a léta praxe mi napovídají, že to na mě filmuje, abychom se museli vrátit domu co nejdřív.


Nic naplat, nakonec přeci jen usedám za volant. Na křižovatce za naším domem zaváhám. „Nechápu, na co je tady směrem nahoru pořád ten zákaz vjezdu?!?! Vždyť ta silnice je už tři dny hotová. To mám zase objíždět půlku Barrandova? Asi to risknu, dyť to auto přede mnou tam jede taky,“ provedu rychlé riskantní rozhodnutí a vjedu na čerstvý koberec právě opravené silnice, který ještě stále zdobí zákazová značka. „Já bych to nedělal,“ ozve se ze sedadla spolujezdce. „ Jenže ty neřídíš. Za třicet let jsem se nedopustila jediného dopravního přestupku, až na jedno špatné parkování, tak snad se to pro jednou nezblázní.“ Pohotově prokličkuji mezi silniční zábranou a už se na kopci řadím do svého pruhu. Paráda!

„Jééééé, mamíííí, policajti!“ upozorňuje mně Štěpa a neskrývá své nadšení z očekávání báječné zábavy. „A hele, oni se otočili, jedou za námi a blikaj. To asi budeš muset zastavit,“ dál jásá na zadním sedadle náš syn. Ve zpětném zrcátku si ověřuji informace a bleskově hodnotím situaci.  Dva, celkem mladí a celkem pohlední, no to bude asi oříšek. „Já ti to říkal,“ opět zazní hlas ze sedadla spolujezdce. „Cos mi říkal? Říkal si, že tě bolí hlava. Teď tě bude bolet peněženka.“

„Dobrý den slečno, víte, jakého přestupku jste se dopustila?“ 
Slečno?!?!  Fakt řekl slečno ?!? Buď jde o provokaci a ten … ten …. ten… mě chce naštvat a vyprovokovat, aby mi pak mohl napařit větší pokutu, nebo je na tom chudák s dioptriemi mnohem hůř, než já. Klid holka, to zvládneš, hlavně se nenech vyprovokovat. Před deseti lety by mě tokové oslovení potěšilo. Dnes to spíš působí, že jsem nějaká chudinka, kterou by si nikdo nevzal.

„Dobrý den, ano, ano, já vím, promiňte. Já nerada. Víte, já to tady vůbec neznám, jsem z malého města a nějak jsem se v té Praze zamotala …. Samý semafor, zákaz a objížďka a ta navigace mě tudy vede a já vážně nevím, kudy jinudy bych měla jet, ratatatatatatatatata,“ chrlím ze sebe nesmysly a tak trošku spoléhám na ústeckou SPZ a trvalé bydliště v dokladech.  Je mi ale jasné, že tohle mi neslupne. Fešák, v jehož popisu práce je pomáhat a chránit, na mě chvilku vyjeveně kouká, ale když se vzpamatuje z té salvy slov a uvědomí si, kdo by měl být pánem situace, se statečně chopí svých povinností. „Hmmm, jistě, no já to chápu,“ lítostivě pronese, „tak za stovku, jo? To je nejmenší taxa, kterou vám můžu dát. Já vám prostě nějakou pokutu dát musím, když už jsme vás zastavili. Máte hotovost? „Dejte mi doklady od vozu, občanský a řidičský průkaz a počkejte ve voze.“

Stovku??? Vážně chce stovku? Už podruhé během minuty nevycházím z údivu. Kde je skrytá kamera? A nebo, že bych byla tak dobrá? Nebo možná politováníhodná? To bude ono. „Jistě, že mám hotovost,“ vypísknu radostně, protože je mi vlastně uplně jedno, jestli jsem k politování, nebo dobrá hérečka. Vysolím stovku a všecky doklady, které mám, včetně kartičky na obědy v naší školní jídelně a dle pokynů příslušníka poslušně usedám zpět za volant čekat. Čekám a čekám a čekám a ….

„Co jim tam tak dlouho trvá? Už deset minut vypisujou bloček na stovku,“ netrpělivě sebou šiju při čekání na potvrzení mého zločinu. „Asi se jim nelíbíš, musí tě pořádně proklepnout. A taky tvoje auto musí prověřit, jestli nejsi čórkařka, když děláš dopravní přestupky,“ pošklebuje se mi ten, který by mi měl být v těžkých životních situacích oporou. „Stejně je to tvoje vina! Měl si řídit ty, ne já, mě se nechtělo. Jako bych tušila, že se něco semele,“ ulevím si. „Dostaneš veřejně-prospěšné práce. Tvojí fotku v oranžové vestičce ti pak hodim jako profilovku na facebook,“ dál se mlátí smíchy manžel. Grrrrr, vytasím drápy, ale ve chvíli, kdy ho užuž hodlám rozcupovat, zaslechnu otevřeným okýnkem: „Tak šťastnou cestu.“ Policista se očividně dobře baví, podá mi doklady a ujišťuje mě, že jsem nepřišla o žádné body. Já ne, ale můj skoroex právě o nějaké přišel. 

„Bacha, tady je sedmdesátka, ať tě zase nečapnou, jezdíš jak pirát,“ pokračují ve svém humoru moji hoši a Štěpán se vzadu válí po sedačce. „Já slyším houkačku, už po tobě, mami, zase jdou.“

Právě jsem zajistila naší rodince vděčné téma na několik let dopředu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PS: Malá odměna za ty nervy: 

Žádné komentáře:

Okomentovat