„Dobré
ráno, maminko,“ slyším zatím jakoby vzdáleně, zachumlaná pod vyhřátou peřinou.
„Nese se snídaně do postele a vana se už napouští.“ Líně otevřu jedno oko, to
ale nestačí, otevřu tedy i druhé a leknutím se posadím. Na posteli se rozprostírá
snídaně určená jen pro mě. Obsahuje přesně to, co mám ráda - jogurt, ovoce a
vodu, plus ještě drobný bonus v podobě sušenek. „Jooo, a kafe chceš taky?“
Štípnu se, bolí to, takže nespím.
Zírám
střídavě na snídani v mé posteli a na kluka, který stojí vedle. Můj
Štěpa. Ten kluk, který má diagnostikované ADHD a poruchu chování, ten kluk,
který ještě před čtyřmi lety řval, že jsem hnusná máma a že mě nesnáší, protože
jsem vždy trvala na tom, co jsem řekla, protože se musel sám obléci, protože
jsme odcházeli domů, protože něco se vyvíjelo jinak, než on měl naprogramováno
v hlavě, protože … no, to je jedno. Ten kluk, nad kterým školství
v našem městě zlomilo hůl. On dostal nálepku SPRATEK a my s manželem neschopní rodiče. Ten kluk, který se tak moc bál paní učitelky,
že do školy chodil ve stresu a s bolestí břicha a svojí frustraci si pak
vybíjel na dětech i dospělých, jelikož jinak to ve svém věku a se svojí poruchou neuměl. Ten, kterého školní psycholožka posílala, coby
premianta třídy, do speciální školy a do střediska výchovné péče …
Tak
přesně tenhle kluk mi ve svých deseti letech chystá snídani do postele, napouští
vanu a vaří kafe. A není to jen o dnešní snídani. Přesně tenhle kluk se
neurazí, když mu kamarádka řekne, že je tlustej a má jí pořád stejně rád, ve
škole dobrovolně pomáhá slabším spolužákům, je schopen sám odprezentovat celou
hodinu vlastivědy a v hlavě nosí celý jízdní řád pražské MHD. Pořád je
sice trošku urážlivý a špatně snáší vlastní neúspěch, ale velmi se
snaží ovládnout a když výjimečně dojde k nějakému selhání, umí se omluvit
a statečně (no, někdy pochopitelně i se slzami a spoustou komentářů), nese
následky.
Stačilo
„celkem málo“. Změnit prostředí, školu a především paní učitelku a přitom pevně stát za svými výchovnými
metodami v podobě lásky, důvěry, trpělivosti, pochopení, ale také
důslednosti a přiměřené přísnosti. Jsem moc ráda, že jsem kdysi nepodlehla
radám maloměstských „odborníků“ a nešla jejich cestou doporučovaných fyzických
trestů, výchovných ústavů, nepřiměřených dávek léků apod.
Dnes
bych určitě neměla nachystanou snídani do postele.
Možná, že se zázraky dějí.
PS:
Teď ještě přežít pubertu. Co nás asi čeká?
Ahoj. Mám slzu v oku. Můj syn má 8 let a prožíváme od jeho dvou let to samé co vy. Stále bojujeme nejprve s doktory, pak školkou a teď školou. Nejhorší byla a je ta šikana jiných dětí - že je šprt, že je tlusty. Děcko mi doma brečí. Přítel nic řešit nechce, kluk je prý magor a já si furt něco vymyšlím a něco na někom hledám. Hodně lidí mi doporučovalo pro něj asistenta nebo Waldorfskou školu. Klasická škola pro něj podle mě není vhodna. Je prý nejchytřejší že třídy. ADHD nám doteď nikdo z lékařů a z PPP nepotvrdil.Kdyby nas měl kdo živit tak jdu klidně do domácího vyučování. Držím vám palečky ať to zvládáte a hezké prázdniny. Lada
OdpovědětVymazatMilá Lado, je mi velmi líto, že prožíváte něco podobného jako my. Vím, jak těžké to máte, o to víc, že nemáte podporu v partnerovi. Neumím si představit, že bych "bojovala" sama. Držím Vám palce, ať se vše v dobré obrátí a i já Vám přeji krásný zbytek prázdnin.
VymazatBlanka