pondělí 30. března 2020

Doba fialková a můj první fialkový sirup



Neexistuje jiné slovo, které bychom v posledních týdnech slyšeli častěji, než slovo koronavirus. Slyšíme ho ze všech stran na ulici, v televizi, v rozhlase, čteme o něm v novinách, dokonce i sociální sítě jsou tímto slovem zahlcené. Slovo, které většina z nás nikdy před tím neslyšela, nám všem náhle, bez varování, obrátilo životy vzhůru nohama. Po tolika týdnech negativních zpráv už trudomyslnost doléhá i na mě a to si myslím, že nejsem žádná padavka. Prostě potřebuji také pozitivní, obyčejné a veselé informace. Chci zase vidět fotky vašich plných talířů, kafíček a dortíků, chci vidět, jaká krásná místa jste navštívili a sama chci cestovat, chci chodit do práce, nakupovat v kteroukoli denní dobu, zajít si s kolegyní ve středu před italštinou na oběd do indické restaurace, navštěvovat svoje přátele a hlavně své dospělé děti, běžet na třídní schůzku...

Nechci si už nabírat rohlíky v igelitových rukavicích, nechci přemýšlet, kdo se skrývá pod tou rouškou, která mě právě pozdravila (a byla to tahle rouška, nebo ta vedle?), chci zpět obyčejný život. Zatím to nejde, tak alespoň „ladím“ na pozitivní myšlení. Třeba fialkově.



Máme zahrádku plnou fialek. Tedy, měli jsme, než jsem je natrhala do hrnce.
Moje maminka fialky milovala. Vždy na jaře jsem jí s láskou nosila velké, vlastně malé, pugétky těchto nádherně voňavých kytiček, které tam u nás, rostly v tuto jarní dobu snad všude. Maminka milovala jejich barvu i vůni. K MDŽ jsme jí s bráchou, v drogerii na náměstí, kupovaly lahvičku tehdy velmi oblíbených „Živých květů“, jak jinak, než s vůní fialek.

U nás na zahrádce by se mamince líbilo. Naše zahrada je fialkami posetá. Já vím, byla - než mě napadlo udělat fialkový sirup. Má prý blahodárné účinky. Je dobrý proti kašli, protože obsahuje látky, které podporují vykašlávání. To se v této době opravdu hodí. Také se používá při bolestech hlavy (to vážně ocením) a při neklidném spánku. Sirup můžete užívat jen tak, na lžičku, nebo si z něj udělat lahodnou limonádu. Kdo mě zná tak ví, že já jsem levandulová, fialkový sirup je má premiéra, ale proč nezkusit něco nového. Jdeme na to:

Až oškubete všecky zahrady a stráně v okolí, stačí vám cca 40 g kvítků, vložte květy do hrnce a zalijte 1 l. převařené vychladlé vody. Nechte stát 24 hodin pod pokličkou. Po vylouhování tekutinu přeceďte, přidejte 1 kg cukru a cca 20 min. povařte. Ke konci varu ještě přidejte šťávu z jednoho citronu, nejlépe BIO (nebo lžičku kyseliny citronové), to kvůli konzervaci. Teď sirup změní barvu. Hotovo. Naplňte do skleniček a pak už si jen pochutnávejte.

Přiznám se, že jsem čekala trošku fialovější barvu, můj sirup má spíš barvu ovocného čaje, ale nevadí, je výborný.

Pokud rádi mlsáte, můžete zkusit třeba cukrové fialky. Květy potřete rozšlehaným bílkem a namočte v moučkovém cukru. Rozložte na plech a nechte usušit. Tuhle mlsku zkusím zase příště.

Z fialek lze vyrábět spoustu jiných dobrot, např. je můžete přidat i do medu, nebo si vyrobit fialkový olej, tinkturu anebo si je jen tak namíchat do salátu, či s nimi ozdobit odpolední svačinku. Zkrátka, co kdo chcete. 



Dobrou chuť a hodně zdraví. 



Žádné komentáře:

Okomentovat