sobota 21. března 2020

Když Corona zavře školy ...




Neumím šít roušky. Vlastně, neumím šít vůbec nic. Vlastně, ono mě šití nikdy nešlo a tím pádem mě to nikdy nebavilo a nebaví. Co mě ale baví, je občas si tak trošku „zapísmenkovat“. Jen tak lehce, nezávazně si zalaškovat s písmenky, to mě baví.
A tak, když už se mě asi třetí kamarádka pod rouškou únavy a vyčerpání (s tou rouškou je to doslovné) a na pokraji zhroucení zeptala, jak to teď, v téhle koronavirové době dělám se Štěpánem s tím učením a následně jsem na podobný dotaz narazila ještě v jedné ADHD skupině, napadlo mě si zapísmenkovat právě na toto téma. Třeba to některým rodičům pomůže, nebo je to alespoň v něčem inspiruje. Takže takhle je to u nás:

Na prvním místě je PRAVIDELNOST a DŮSLEDNOST. To je alfou a omegou úspěchu a přes to „vlak nejede“.

Vyčlenili jsme si pravidelný čas, kdy usedáme k učení, u nás je to 9 hod. dopoledne. Končíme většinou kolem jedenácté. Zařazujeme pochopitelně přestávky, protože sedět dvě hodiny v kuse u učení nevydrží nikdo, natož můj negativistický ADHaD s opozičním vzdorem. Štěpán si sám vyrobil "domácí" rozvrh hodin, kterého se držíme. On má pocit, že si sám určil, co a kdy se bude učit a mě je jedno, jestli začne matikou nebo vlastivědou. Podmínkou bylo prostřídat všecky předměty s tím, že dva předměty denně stačí. Trvala jsem pouze na tom, že vždy bude matematika nebo ČJ. Takže jeden den má např. Mat. a VL., druhý den ČJ a PŘ, třetí den zase Mat. a AJ. Zkrátka ČJ a matika jsou základ a ostatní předměty přidáváme na střídačku. K tomu jsme zařadili program ČT - UčíTelka. Na tom také trvám. Nejen proto, že ČJ pro 5. ročník tam učí moje kolegyně, ale hlavně proto, že mě tenhle narychlo spíchnutý projekt nadchl. Myslím, že se vážně povedl. Vyberu samozřejmě čas, kdy se vyučuje jeho, tedy 5. ročník. Přestávky mezi prací zařazuji podle toho, jak je unavený, cca 15 - 20 min, ale pak opět zasedne a jedeme dál.

Neustoupím, nikdy! Ze zkušenosti už vím, že jakmile jednou polevím, bude to zkoušet příště zase a čekat, že mě opět „zlomí“. Výlevy typu: „Jak to, že dneska nemůžu, když včera to šlo a nevadilo ti to,“ si ráda odpustím.

Je také velká spousta možností, jak využít k vysvětlování a procvičování internet. Když není Štěpán sto pochopit, co mu vysvětluji já, využiji YouTube. Na ten nedám dopustit. Na procvičování je možné využít třeba profláknutý Školákov, nebo Déčko , Umíme matematiku, Umíme česky, apod. Využívám také spoustu knížek, které doma máme, na AJ a VL třeba i ALBI tužku, nebo hry jako je TicTak BUM, KrisKros (na ČJ). Ráda mám také výukové Puzzle s násobilkou, mapou ČR apod. Podobných vzdělávacích her je opravdu velké množství. Určitě něco vymyslíte, protože své dítě znáte nejlépe vy a vy víte, co ho zaujme. Zkoušejte.




Odpoledne, v rámci pracovního vyučování, pokud nám počasí přeje, trávíme na zahradě. Štěpán je rozený kutil Tim, takže pořád něco vrtá, zatlouká, natírá, montuje apod.

Jasně, že to u nás není pořád idylické. Tomu by snad nikdo nevěřil, vlastně ani já ne. Hlavně ze začátku byl Štěpán naštvaný, prskal, odmlouval, vrčel, nechtělo se mu, byl vážně na zabití. Vysvětlila jsem mu, že tahle situace nejsou prázdniny, že je to opatření, abychom se udrželi všichni zdraví a že má pouze dvě možnosti:
1) Buď bude hnusný, nepříjemný a protivný, budeme se hádat a oba se na sebe navzájem zlobit a pak tedy budeme mít každý ten společný den zkažený. Navíc se vztekáním mu to zabere mnohem víc času
2) Nebo se uklidní, v klidu vypracuje co má, zabere mu to o mnoho méně času a budeme všichni v klidu. Odpoledne si můžeme zajít na zahradu, nebo hrát hry, může na počítač a vůbec si může dělat co je mu příjemné
"Rozžvejkal" si to a co myslíte, že si vybral?


Pracuji jako asistent pedagoga, takže si velmi dobře uvědomuji, že mám teď určitou výhodu a mohu s ním být doma. To spousta z vás nemá. Nicméně čas, který si na vaší domácí výuku vyčleníte, může být i odpoledne. Prostě si to přizpůsobte tak, jak vám to vyhovuje. Nedá se nic dělat, zvládnout to musíme.

Hlavně se nestresujte, pokud nezvládnete vypracovat všecka zadání, určitě se nic nestane. Jde spíše o to, aby děti procvičovaly a to co už umí, upevňovaly. Pokud paní učitelka uvidí, že se snažíte a neflákáte to úplně, pak jistě nějaké nedokonalosti a neúplnosti pochopí a odpustí. Mějte na paměti, že tahle situace je těžká pro nás všecky. Po dětech se chce, aby se učily, po nás, abychom to s nimi zvládly a po učitelkách, aby to zvládly s námi se všemi. Důležité ale je tuhle situaci ustát. Využijte toho, že máte (někteří) víc času pro své děti a snažte se ho využít co možná nejplnohodnotněji. Povídejte si, čtěte pohádky, nebo třeba pečte společně perníčky na Velikonoce - no vidíte, hned máte pracovní vyučování.

Přeji vám všem hodně pohody, pevné nervy a především HODNĚ PEVNÉ ZDRAVÍ.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS: Zapomněla jsem zmínit vyučování online. To je velká výhoda, tam to mají rodiče téměř bez práce. 

Žádné komentáře:

Okomentovat